Volda-lærarar får pris for nyskapande undervisning
Lektorane Olav S. Myklebust, Ragnar Didrik Osdal og Gunnar Sigve Aurdal på Volda vidaregåande får i dag tildelt historieundervisningsprisen for 2023 for undervisningsopplegget ‘Mitt afrikanske DNA’. Prisen blir delt ut for første gong.
Prisen blir delt ut av Den norske historiske forening (HIFO) fredag 8. september under Norske Historiedagar i Sogndal.
Biologilektor Olav S. Myklebust, historielektor Ragnar Didrik Osdal og musikklektor Gunnar Sigve Aurdal på Volda vgs får prisen for undervisningsopplegget Mitt afrikanske DNA, der elevar blant anna deltar i prosjektet gjennom testing av eige DNA.
Lektorane meiner prisen er ei fantastisk anerkjenning av arbeidet deira.
- Vi har stor tru på prosjektet vårt, og når eit sterkt fagmiljø som HIFO også ser dette, betyr det særs mykje for oss. I ei tid med polarisering og krig i Europa, håper vi at slike prosjekt som vårt kan bidra positivt. Det er hyggjeleg at elevane ser at dei kan knytte si eiga personlege historie, gjennom DNAet sitt, til den verkelege store historia, seier Myklebust.
DNA i praksis
Dei tre har saman med andre deltakarar nyleg gjennomført etterutdanninga ved Universitet i København ved institutt for Geogenetics, gjennom Erasmus+, men prosjektet Mitt afrikanske DNA, som er eit samarbeid mellom biologi-, historie- og naturfaget, har vore gjennomført på Volda vgs sidan 2016 .
Prosjektet er på manga måtar biologi, historie og naturfag i praksis: kvart år blir om lag fem gutar og fem jenter plukka ut på Vg3 til å få DNA-testa fars-/morslinja si tilbake til Afrika. Formålet er å formidle at alle menneske er eitt folk og gjennom dette kjempe mot rasisme og fordommar. Prosjektet er kopla opp mot kompetansemål i biologifaga. I historiefaget blir prosjektet knytt opp mot korleis tidlegare «rasetenking» har både vore feilaktig og i strid med viktige prinsipp om menneskeverd. I tillegg har prosjektet ein lokalhistorisk verdi. Prosjektet får støtte og hjelp av Norgesprosjektet DNA (Norway DNA).
Engasjerer elevane
Juryen meiner blant anna at opplegget er godt utarbeidd, godt utprøvd og gjennomført over tid. Opplegget er knytt til fleire av historiefaget sine kjerneelement og til kompetansemål i læreplan. Dei meiner det fremmer tverrfagleg samarbeid – både mellom lærarane og mellom elevar, og at den nytenkande bruken av teknologi kan bidra til å engasjere elevane i ein tematikk som elles kan bli oppfatta som tørt og teoretisk.
Juryen mener opplegget fremstår som godt utarbeidet, godt utprøvd og gjennomført over tid. Opplegget er knyttet an til flere av historiefagets kjerneelementer og til kompetansemål i læreplan.
Opplegget fremmer også tverrfaglig samarbeid – både mellom lærere og mellom elever. Gjennom sin tverrfaglighet og sin nytenkende bruk av teknologi kan opplegget bidra til å engasjere elevene i en tematikk som ellers kan bli oppfattet som tørt og teoretisk (folkevandringer og migrasjoner).
Videre bidrar opplegget til å trekke linjer mellom både elevenes nære historie og menneskets fjerne historie. Det bidrar til at elevene må tenke igjennom begreper som kultur, opphav, identitet og mangfold. Hva er det som konstituerer elevenes egen kulturelle tilknytning og hva er det som gjør at mennesker har konstruert etniske og kulturelle fellesskap og grenser mot «de andre». Opplegget kan således også brukes i arbeidet mot rasisme, «oss vs. dem»-tenkning og i hvordan historie, vitenskap og andre fag kan brukes og misbrukes i ulike sammenhenger. Opplegget kan bygges ut i ulike retninger, men fokus på å forebygge rasisme er bra – ikke minst fordi en slik forebygging er viktig i et område som ikke er dominert av innvandring. Det historiefaglige og -didaktiske er fint ivaretatt i dette tverrfaglige opplegget. En innvending er at opplegget krever kunnskap som man ikke kan forvente at alle lærere har. (HIFO)
Historisk historiepris
HIFOs historieundervisningspris vert delt ut for første gong i 2023. Den skal skape auka merksemd om historieundervisning, og for å gjere historielærarar meir oppmerksame på HIFO. Prisen vert tildelt nokon som har utmerka seg ved å gjennomføra eit godt og nyskapande undervisningsopplegg i historie retta mot ungdom.